Szkoła dla rodziców – zaproszenie do programu
Zajęcia “Szkoły dla Rodziców” ma na celu pomóc rodzicom udoskonalić kompetencje wychowawcze i zbudować silną i pozytywną relację z dzieckiem, dostarcza przy okazji skutecznych narzędzi i stara się wyposażyć rodziców w konkretne wskazówki jak dobrze wychować szczęśliwe, empatyczne i pewne siebie dzieci.
Zajęcia odbywałyby się raz w miesiącu. Proponujemy 10 sesji trwających 60 minut.
Prowadząca spotkania – pedagog specjalny Grażyna Fedorowicz
Kontakt i zgłoszenia tel. 68 300 01 47 pedagog lub przez wychowawcę
Zajęcia rozpoczną się po zebraniu grupy chętnych rodziców (ok. 10 – 20 osób).
Proponowany dzień spotkań poniedziałek ( który poniedziałek miesiąca do ustalenia grupą), godzina rozpoczęcia 16 lub 17.
Pierwsze spotkanie organizacyjne i integrujące grupę
Proponowana problematyka sesji:
Komunikacja i relacje
- Jak rozmawiać z nastolatkiem?: Ta sesja może pomóc rodzicom zrozumieć specyfikę komunikacji z nastolatkami, którzy często bywają zamknięci w sobie. Porusza kwestie aktywnego słuchania, unikania oceniania, a także zadawania pytań, które zachęcają do dialogu.
- Wspieranie rozwoju emocjonalnego: Poruszenie tematów związanych z tym, jak pomóc nastolatkom radzić sobie z emocjami takimi jak stres, lęk czy złość. Rodzice mogą dowiedzieć się, jak rozpoznawać oznaki problemów emocjonalnych i kiedy szukać profesjonalnej pomocy.
- Budowanie zaufania i szacunku: Zaufanie to fundament relacji z nastolatkiem. Omówienie, jak je odbudować po kłótniach lub nieporozumieniach, a także jak ustalać zdrowe granice, które są akceptowane przez obie strony.
Wyzwania edukacyjne i społeczne
- Wspieranie w nauce i wyborze ścieżki zawodowej: Pomoc rodzicom w zrozumieniu, jak mogą wspierać swoje dzieci w nauce bez wywierania nadmiernej presji. Jak prowadzić rozmowy na temat wyboru studiów lub zawodu, uwzględniając zainteresowania i pasje nastolatka.
- Bezpieczeństwo w internecie i media społecznościowe: Temat niezwykle aktualny i ważny. Rodzice dowiedzą się, na jakie zagrożenia narażone są ich dzieci w sieci (np. cyberprzemoc, hejt, uzależnienia) oraz jak rozmawiać o bezpiecznym korzystaniu z internetu.
- Uzależnienia i używki: Omówienie, jak rozmawiać z nastolatkami o ryzyku związanym z alkoholem, narkotykami czy e-papierosami. Warto także włączyć informacje o uzależnieniach behawioralnych (np. od gier, telefonu), które są coraz częstszym problemem.
Rozwój osobisty i zdrowie
- Rola rodzica w budowaniu samooceny nastolatka: Zajęcia mogą skupić się na tym, jak rodzice mogą wzmacniać poczucie własnej wartości u swoich dzieci, co jest kluczowe dla ich sukcesów w życiu. Można poruszyć temat unikania porównywania z innymi i skupiania się na mocnych stronach nastolatka.
- Zdrowie psychiczne nastolatków: Poruszenie kwestii, które mogą świadczyć o problemach psychicznych, takich jak depresja czy zaburzenia lękowe. Rodzice nauczą się, jak reagować na sygnały ostrzegawcze i gdzie szukać pomocy.
- Zarządzanie czasem i obowiązkami: Sesja może dotyczyć wspierania nastolatków w organizacji czasu, łączenia nauki z życiem towarzyskim i pasjami.
